מהם השלבים להקמת עמותה בישראל?

בישראל פועלות כיום, על פי הערכות, למעלה מ-40 אלף עמותות שונות. מדובר בעמותות המספקות שירותים בתחומים שונים, בין אם זה בתחומי פוליטיקה, חברה, ספורט, רפואה, תרבות, דת ובכל תחום אחר.
תוכן עניינים

בישראל פועלות כיום, על פי הערכות, למעלה מ-40 אלף עמותות שונות. מדובר בעמותות המספקות שירותים בתחומים שונים, בין אם זה בתחומי פוליטיקה, חברה, ספורט, רפואה, תרבות, דת ובכל תחום אחר.

עמותות הן תחום ייחודי שונה מתחומים אחרים, בין היתר מאחר והן משמשות כמלכ"ר, קרי מוסד ללא כוונת רווח. הסיבה שהן מוגדרות כאלה, היא בשביל שהן יוכלו ליהנות מתנאים מסוימים, למשל בכל מה שקשור למיסוי, מענקים ודברים אחרים שיכולים לשרת את מקימי העמותה. המדינה רוצה לעודד עמותות לפעול לצרכים שונים, ומנגד, היא מעוניינת שהם יפעלו על פי חוק ויקיימו מנהל תקין. לכן היא קבעה כללים ברורים כיצד מקימים עמותה בישראל בצורה חוקית.

מי שאמור ויכול ללוות את שלבי הקמת העמותה, הוא משרד עו"ד המתמחה בניהול תקין של עמותות. הוא מכיר את כל הכללים והדרישות שהמדינה קבעה, בשביל שיהיה ניתן להקים עמותה בצורה חוקית, באופן שימנע מצב שאם תתבצע בדיקה של גורמים שונים, יתגלה שהקמתה או אופן פעילותה של העמותה איננו תקין.

לפני שנסביר מה הם השלבים להקמת עמותה בישראל, חשוב מאוד להדגיש, ישנן עמותות שפועלות כל הזמן, וישנן עמותות שמפסיקות לפעול בנקודת זמן מסוימת. בכל מקרה, כל עמותה נמצאת תחת בדיקה ופיקוח, ואם מתברר שהיא עברה על כללי המנהל התקין, אזי שהמנהלים שלה עלולים לעמוד לכך למשפט.

מה הם השלבים להקמת עמותה?

בשלב הראשון צריך לאסוף שבעה שמות של ישראלים מעל גיל 18. הם ייחשבו כמייסדי העמותה. אפשר בהמשך לצרף אנשים נוספים אם מעוניינים בכך.

בשלב השני יש לבצע רישום של העמותה אצל רשם העמותות. לשם כך יש להגיש מספר מסמכים, כולל מסמך עם שם העמותה, המטרות שלה, תקנון, מי מורשי חתימה, ועדת הביקורת של העמותה וועד העמותה. התצהיר על כל הטפסים הנ"ל חייב להיות חתום על ידי עו"ד שמתמחה בתחום.

בשלב השלישי, יש לשלם דמי רישום על פתיחת עמותה בישראל. דמי הרישום עומדים כיום על סכום של 816 שקל. מעבר לכך, מדי שנה יש לשלם אגרה בסך 1592 שקל.

בשלב הרביעי, יש להתחיל בתהליך של הניהול השוטף. זאת אומרת, יש לפתוח חשבון בנק ייעודי לעמותה, יש לבצע תהליך ניהול תקין באמצעות רואה חשבון, ומדי שנה יש לקיים אסיפה של חברי העמותה בשביל לדון בעניינים שונים שקשורים לפעילותה וכן לדו"ח הכספי שלה.

איך בוחרים עורך דין לעמותה?

כאמור, אחד הגורמים החשובים בתהליך ההקמה והניהול הוא משרד עו"ד המתמחה בניהול תקין.

חשוב לבחור משרד שמתמחה בכך ויכול לספק את כל השירותים הרלוונטיים לליווי שוטף של העמותה. יש לוודא שהמשרד ידע להסביר על כל המהלכים שנדרשים לבצע בשביל שהעמותה תוכל לתפקד בצורה תקינה וחוקית, כפי שהחוק מחייב ולעמוד בכל ביקורת אפשרית.

תמונה: shutterstock

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו