"חוק הפרגולות" – מי צריך אישור להתקנת פרגולה?

Pergola

"חוק הפרגולות" – מי צריך אישור להתקנת פרגולה?

"רפורמת הפרגולות" נכנסה לתוקף החל מתאריך ה-1 באוגוסט 2014, ומאפשרת לבצע פעולות בנייה פשוטות כמו גם תוספות בניה באופן מהיר יותר: לעיתים לא נדרש אישור בנייה כלל וגם אם נדרש, על הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להחזיר תשובה תוך פרק זמן קצוב, אחרת קובע החוק כי האישור יינתן אוטומטית.

לאילו מבנים יש פטור מהיתר בנייה כלל?

כל מבנה או תוספת שאין בבנייתם משום פגיעה במרחב הציבורי ניתן להקים ללא היתר, למשל:

  • פרגולות ששטחן עד 20 מ"ר, גדרות
  • סגירות חורף
  • מחסומי חניה ושערים
  • חלק חיצוני של מזגנים
  • דודי שמש
  • מתקנים סולאריים, אנטנות וצלחות קליטה

ביצוע "בדק בית" במסגרת הליך הרישוי המקוצר

הליך הרישוי המקוצר אומר שניתן להגיש לרשות המקומית את תוכנית הבנייה בצירוף חוות דעת של מהנדס המאשר כי הוא יציב ועומד בכל תקני הבטיחות. במידה והרשות לא החזירה תשובה תוך 45 יום, ייחשב הדבר כאילו נתנה את הסכמתה לבנייה.

בין היתר צריך לסמן את המיקום המדויק של המבנה על גבי השטח הרלוונטי (למשל, תכנית קומה או מתאר של המגרש) ולעיתים נדרש גם נסח טאבו וחתימה של כל בעלי הזכויות אם מדובר בבית משותף. את הדרישות המדויקות אפשר לקבל בדרך כלל באתר של הרשות או המועצה הרלוונטית ומוטב לדעת אותן מראש.

הליך רישוי זה חל על פרגולות ששטחן הוא עד 50 מ"ר (או רבע משטח הגג, לפי הגדול מביניהם), סגירה או הוספה של מרפסת, תוספות בנייה קטנות (עד 25 מ"ר), סגירה של קומות עמודים ומעלית.

כיצד מוגדרת פרגולה וסוכך בחוק?

לפי החוק, פרגולה (או מצללה בעברית) הוא מבנה ללא קירות הבנוי מחומרים קלים בלבד ושתקרתו נועדה לצרכי הצללה. בנוסף, המרווח בין החלקים האטומים של משטח ההצללה חייבים להוות כ – 40% ממנו ולהיות מחולקים באופן שווה.

חשוב לשים לב כי מבחינת ההגדרה, חומר קל מוגדר כחומר שמשקלו אינו עולה על 50 ק"ג למטר מרובע ועל כן נכללים בתוכו החומרים מהם בדרך כלל בונים פרגולות – עץ, פלסטיק קשיח (למשל, PVC) וגם רוב סוגי האלומיניום.

לגבי סוכך או גגון, מדובר במבנים שמחוברים לפחות באחת מהפאות שלהם למבנה (דוגמאות לסוככים מסוג זה ניתן לראות כאן). אסור כי הסוכך יבלוט מחוץ למבנה ליותר משני מטרים או 50 ס"מ כשהוא נמצא במצב מקופל.

דוגמה למבנים שעומדים בתקן הם סוככי סנטק –  אלו הן פרגולות אלומיניום חשמליות העשויות משלדת אלומיניום אל חלד בתוספת של גג נפתח מפלסטיק PVC. את הפרגולות ניתן להשיג במגוון גדול של גדלים, כולל כאלו העומדים בדרישות הרפורמה, כמו גם גרסאות שלא נתמכות על ידי קיר ולכן נחשבות לפרגולה מבחינת החוק.